lördag 1 oktober 2011

Mer vinter...


...Jag hittade fler vinter bilder som jag inte bloggat när jag tittade igenom min mapp.
Vi provade att ha en liten "plast"gran förra julen. Med två katter i familjen så vet man ju inte riktigt hur det ska gå. Den åkte i golvet ett par gånger, varje gång mitt i natten, snnars var de ganska snälla mot den. Men vi fick ta bort duken under den eftersom våra pojkar gärna jagar varandra på bus och då var det kul att gömma sig bakom granen. När de sedan sprang iväg flög duken också iväg.

Julafton firar jag med mina föräldrar och min bror och hans fru. Min man är med sin mamma. Vi har väldigt olika traditioner när det kommer till julmaten så dert blir bäst så.


Lilla söta ugglan är ritad av Dustin Pike och färglagd av mig med Distresser.


Det bästa av julmaten är ändå lutfisken! Den äter vi till lunch på julafton. I skåne äter man den med pkokt potatis och senapssås. Senapen ska vara hemmagjord och det är jag som tagit över det arbetet efter min mormor. De bruna senapsfröna mals i en gammal keramikskål med hjälp av morfars gamla kanonkula som han har hittat någonstans, jag minns inte var. Det enda man sätter till är vatten. När man maler senap på detta vis förstår man varför man använder senapsgas i krig! Man måste ha papper nära till hands för det rensar systemet väldigt bra!

2 kommentarer:

  1. Nu får du ju mig och längta efter julmat :)
    Fina LOs du har gjort!

    SvaraRadera
  2. Underbara jul LO:s.
    Coolt att mala senapsfrön med en gammal kanonkula.
    Säger som onkis man blir ju lite sugen på julmat.

    SvaraRadera

Tack för att du tog dig tid att lämna en kommentar, jag blir så glad!